Am urmărit atent evoluţia subiectului cu defrişările de la Căminul Alpin, în special în ultimele zile, de cînd s-a răspîndit pe Internet, şi mă bucur că, măcar în aces caz, a aflat toată ţara ce tupeu incredibil au şmecheraşii care fac “afaceri” cu păduri şi terenuri pe Valea Prahovei. Bineînţeles că, aproape în unanimitate, lumea e revoltată, dar întrebarea cheie este următoarea: ce se va întîmpla în continuare? Din punctul meu de vedere, lucrurile sînt simple – dacă, aşa cum se prezintă situaţia în prezent, acolo s-a defrişat ilegal şi, în consecinţă, terenurile nu puteau fi folosite pentru construirea de vile (dacă se respecta legea, acele vile nu aveau cum să existe), atunci ar trebui să se întîmple următoarele:
- (1) cei care au defrişat, dar şi complicii lor din instituţiile statului (în caz că există), să răspundă penal;
- (2) statul să confişte atît terenurile, cît şi banii pe care proprietarii pădurii i-au făcut din vînzarea terenurilor;
- (3) toate vilele construite pe acele terenuri să fie demolate, pe cheltuiala celor care au încălcat legea;
- (4) cei care au apucat să cumpere proprietăţi acolo, în măsura în care se dovedesc a fi “cumpărători de bună credinţă”, să fie despăgubiţi din banii confiscaţi (în niciun caz din banii statului);
- (5) terenurile să fie reîncadrate la “terenuri proprietate publică de interes naţional” şi scoase din intravilanul oraşului Buşteni;
- (6) vegetaţia forestieră să fie refăcută, tot pe cheltuiala celor care au încălcat legea.
Vi se pare excesiv? Mie nu. Chiar deloc. Punerea în practică a listei de mai sus ar însemna doar să se facă dreptate. Mai gîndiţi-vă şi la faptul că, inclusiv în ipoteza în care s-ar reface vegetaţia forestieră, pădurea respectivă va avea nevoie de multe zeci, poate chiar sute de ani, ca să redevină ce a fost.
Revenind un pic la realităţile din România prezentului, cred că şi în acest caz se va încerca, aşa cum se practică, o “spălare”, măcar parţială, a celor implicaţi. De exemplu, să se dea nişte amenzi, dar fără să se meargă mai departe de atît. Apoi să se spună că autorităţile şi-au făcut datoria şi că proprietarul, spăşit, şi-a învăţat lecţia, iar pe viitor nu va mai tăia fără să aibă acte. Despre pădurea defrişată să se spună că, oricum, a apucat să fie tăiată, deci nu mai e nimic de salvat, iar despre proprietarii vilelor că sînt, bieţii de ei, doar nişte “cumpărători de bună credinţă” şi că “e păcat” să le demolăm casele de vancanţă, dacă tot au apucat să şi le construiască. Cu alte cuvinte, presimţirea mea e că se va încerca un compromis, că autorităţile vor încerca să “o dea la pace” în stil românesc, astfel încît “toată lumea să fie mulţumită”. Tăietorul de păduri să rămînă cu banii, cumpărătorii de vile să rămînă cu vilele, iar noi, prostimea, să rămînem cu satisfacţia că s-au dat nişte amenzi şi cu iluzia că reprezentanţii statului şi-au făcut datoria. M-aş bucura să greşesc şi să avem supriza ca, împotriva mersului lucrurilor în România, autorităţile chiar să-şi facă treaba. Pe de altă parte, însă, e greu de crezut că persoanele care au tăiat acolo au făcut asta fără ca autorităţile, măcar la nivel local, să nu ştie nimic despre ce se întîmplă. Iar dacă au ştiut, dar n-au făcut absolut nimic să îi oprească, atunci… ce putem deduce?
Pentru ca lucrurile să fie clare, vreau să explic mai în detaliu de ce lista de lucruri care ar trebui să se întîmple, enumerate la începutul acestui articol, este un minim necesar şi de ce ar trebui să ne simţim insultaţi dacă autorităţile vor face mai puţin de atît.
În primul rînd, ar fi ideea că faptul e deja consumat, că deja e prea tîrziu, pădurea nu mai există, vilele sînt deja construite şi cumpărate de diverse persoane, deci nu se mai poate face nimic, iar acolo va rămîne definitiv cartier de vile. Practic, asta ar înseamna că, dacă eşti un infractor şi vrei să distrugi în mod abuziv o zonă (pădure, parc, clădiri de patrimoniu etc.) şi să o transformi în cartier rezidenţial, tot ce trebuie să faci e… să te mişti repede! Iar dacă te mişti suficient de repede încît să nu observe nimeni, ai scăpat! Construieşti, vinzi, iar cartierul de vile creat abuziv, prin mijloace ilegale, rămîne cartier de vile! Cu alte cuvinte, ar însemna că legea se aplică diferit, în funcţie de viteza cu care s-a mişcat infractorul şi/sau de lentoarea cu care s-au mişcat autorităţile. Ceea ce este profund injust, măcar din punct de vedere moral, dar şi din punct de vedere logic. Repet: dacă vilele la Căminul Alpin s-au construit ilegal, atunci trebuie demolate! Faptul că au apucat să le construiască şi să le vîndă nu face ca toată această afacere să fie mai puţin ilegală, deci nici consecinţele legale nu ar trebui să fie determinate de acest fapt.
Cineva ar putea aduce în discuţie, aici, faptul că proprietarii vilelor probabil nu au nicio legătură cu cei care au defrişat, ei fiind cumpărători de bună credinţă. Motiv pentru care, poate ar fi mai bine să nu le demolăm vilele, pentru că… deranjul ar fi prea mare. La care, eu aş pune următoare întrebare: se aplică, oare, legile în mod diferit, în funcţie de cît de mare este “deranjul” pentru unii sau pentru alţii? Se aplică, oare, legea doar în acele situaţii în care sîntem siguri că nu deranjăm pe nimeni? În plus, presupunînd că proprietarii vilelor chiar nu au ştiut că acolo nu se pot construi vile de vacanţă, cu alte cuvinte că au fost escrocaţi de cel care le-a vîndut nişte terenuri care, în realitate, nu puteau fi vîndute ca terenuri de vile, vina pentru acest lucru le aparţine celor păcăliţi. Statul nu are nicio obligaţie faţă de persoanele care au fost escrocate de terţi. Obligaţia statului este să aplice legile. Iar dacă acele vile nu puteau exista din punct de vedere legal, atunci trebuie demolate. Persoanele escrocate, bineînţeles, îşi pot recupera banii pe diverse căi, ori din confiscări, ori acţionîndu-l în judecată pe escrocul de la care au cumpărat. Însă asta nu are nicio legătură cu ceea ce trebuie să facă autorităţile. Ca să fac analogie, cum ar fi dacă eu, să zicem, aş fi un milionar, iar un escroc reuşeşete să mă convingă că îmi poate vinde Casa Poporului pe un milion de dolari; iar apoi, după ce a fugit cu banii, statul să zică “acuma ce să facem, faptul e consumat, omul a apucat să cumpere, Casa Poporului e a lui, nu mai putem să-l deranjăm, pentru că el e un cumpărător de bună credinţă, săracul”. N-ar fi un pic absurdă o astfel de abordare?! Ba ar cam fi… 🙂 Dacă vilele de la Căminul Alpin au fost construite ilegal, atunci trebuie demolate!
Iar termenul de “bună credinţă” mi se pare un pic nepotrivit pentru proprietarii acelor vile. Nu ştiu cum stă treaba din punct de vedere legal, nu am detalii despre tranzacţiile imobiliare din zonă, dar, măcar din punct de vedere uman, numai dacă ne uităm la felul ostentativ în care viloaiele, curţile şi gardurile au fost proțăpite acolo, sau la felul în care au obturat parțial capătul dinspre pădure al străzii Clăbucetului, ne dăm seama imediat cam cu ce fel de oameni aveam de-a face. Sînt destul de sigur că nu este vorba de niște oameni de bun simț, cărora să le plîngem noi de milă.
Şi mai am o problemă cu felul în care autorităţile publice aplică legile în România, în special cînd e vorba de construcţii ilegale. Este vorba de folosirea unui standard dublu, în funcţie de cît de “importante” sînt persoanele implicate. Standard dublu care, probabil, va fi aplicat şi aici, în cazul de la Căminul Alpin. În România, dacă eşti un sărăntoc şi eşti prins că furi nişte crăci din pădure, fiindcă fără lemne de foc familia ta ar îngheţa pe timpul iernii, te alegi cu dosar penal. Dar, tot în România, dacă eşti un baştan şi razi ilegal hectare întregi ca să ridici un cartier de vile, sau demolezi clădiri de patrimoniu ca să faci blocuri cu 10 etaje, autorităţile încep imediat să caute soluţii de compromis, care să mulţumească pe toată lumea. Fapta săracului, motivată de o necesitate şi mult mai puţin gravă ca prejudiciu, este sancţionată fără ezitare. Fapta bogatului, motivată de dorinţa de sporire a averii și de mofturile celor care își doresc case de vacanță în locații privilegiate, este tratată ca o situaţie “delicată”, în care autorităţile încearcă să se poate cu mănuşi, să găsească scuze şi să facă în aşa fel încît să nu deranjeze prea tare. De ce?! Oare din cauză că sîntem o ţară primitivă, în care legile încă se aplică diferit, în funcţie de statutul social al persoanelor implicate?! Mai spun încă o dată: dacă vilele de la Căminul Alpin nu puteau exista din punct de vedere legal, atunci trebuie demolate!
Nu în ultimul rînd, ar fi ideea că e suficient să se dea o amendă. Din nou, ce o să spun în continuare e valabil, în principiu, pentru toate construcţiile ilegale din România, nu numai pentru ce se întîmplă la Căminul Alpin. Cred că numai în zona Comarnic-Braşov s-ar putea găsi exemple cu sutele, dar să analizăm cazul de faţă: să zicem că persoanele care au defrişat şi au vîndut terenuri au scos un profit de aproximativ 2.000.000 de lei. Apoi vin autorităţile, constată că s-a tăiat ilegal şi dau o amendă de 60.000 de lei. La prima vedere, unii ar fi tentaţi să spună că “s-a făcut dreptate”. Dar, dacă ne gîndim un pic, cam cît de tare credeţi că îi sperie sau îi încurcă o amendă de zeci de mii de lei pe nişte oameni care învîrt milioane? 60.000 din 2.000.000 înseamnă doar 3%. E practic ca un fel de taxă! Şi nici măcar una foarte mare. Cu alte cuvinte, dacă vrei să faci bani foarte mulţi din construcţii ilegale în România, statul îţi dă voie, însă cu condiţia ca, doar în situaţia în care eşti prins(!), să mai plăteşti o taxă suplimentară nesemnificativă. Atît! Păi cine n-ar plăti un 2-3%, “taxă de ilegalitate”, ca să facă milioane? Ai putea chiar să te duci să plăteşti înainte, ca să scuteşti autorităţile de nişte drumuri în plus. “Bună ziua, aş dori şi eu să comit o infracţiune în perioada următoare şi vroiam să întreb… cam cît e amenda? Cît, 60.000 de lei? Doar atît? A, păi atunci daţi-mi două!” Să fie omul asigurat şi pentru o posibilă recidivă. Lăsînd ironia la o parte, acum înţelegeţi de ce ideea că “s-a dat amendă, deci s-a făcut dreptate” reprezintă, de fapt, un scuipat în ochi dat de autorităţi cetăţenilor? Tocmai din acest motiv, atît confiscarea sumelor obţinute ilicit, cît şi demolarea, sînt măsuri obligatorii în situaţiile în care avem de-a face cu construcţii ilegale.
În încheiere, nu pot decît să mai repet, încă o dată, ce am tot spus mai sus: dacă vilele de la Căminul Alpin au apărut acolo ca urmare a comiterii unor fapte ilegale, atunci trebuie să fie demolate, terenurile şi sumele de bani obţinute din tranzacţiile imobiliare trebuie confiscate, pădurea trebuie replantată, iar zona respectivă trebuie să reprimească încadrarea iniţială, de pădure aflată pe domeniul public, în extravilan.
Viorel
Jan 27, 2015 @ 19:24:19
E f bine ca s-a raspandit aceasta stire in toata tara. Astfel, poate unii-altii devin mai atenti si reactioneaza cand se intampla lucruri asemenatoare in jurul lor. Ca prea mult a stat lumea pasiva pana acum.
Si da, din pacate, cu tot deranjul care s-ar produce, acele vile ar trebui demolate, ca de acum incolo, cine mai are de gand sa comita infractiuni asemanatoare, sa stie ca nu mai merge.
un.bolovan
Jan 27, 2015 @ 19:53:36
Buna seara, excelent articol, foarte bine scris. Nu cred ca as mai putea adauga ceva, acea vila a “manelistului” pare sa se inscrie in decorul capitalei, unde, daca nu gasesti loc de parcare, o lasi pe trecerea de pietoni. Este fix la fel, omul a luat jumatate de strada ca sa intre de pe strada asfaltata direct in curte. Era singura solutie ca sa nu treaca prin noroi sau pietris. Omul s-a bransat la jumatate de strada. Chiar aseara ma intrebam cu de li s-au dat autorizatii de constructie…
Camelia
Jan 27, 2015 @ 23:31:35
Da, aşa ar trebui să se petreacă lucrurile, oricâte “argumente” dezvinovăţitoare ar îngrămădi în jurul lor cei de pe-acolo, cu casele, stupid de plini de bună credinţă cumpărători, dacă ar crede-o, fireşte cineva.
E bine că lucruri se întâmplă, asta despre răspânditul pe net a ceea ce se întâmplă cu locuri din Bucegi care ar trebui să fie de neatins, iar ce ar trebui să urmeze mi-aş dori să se petreacă vertiginos.
Mulţi par a se fi strâns sub acest stindard, asta despre oamenii din virtual, care n’au stat molâi, oameni care vor ca tot ce înseamnă parc natural să rămână întreg şi viu.
mamsaturat
Jan 28, 2015 @ 10:19:33
@Viorel
Da, de-asta este important ce se va întîmpla în continuare, pentru că acest caz va stabili un precedent. Dacă nu se întîplă nimic sau vor scăpa doar cu o amendă, va fi undă verde la tăieri și construcții ilegale în parcul natural, pentru că toți șmecherașii vor înțelege că nu le face nimeni nimic. În schimb, dacă vor fi consecințe mai serioase (măcar demolare și confiscarea terenurilor), toți ceilalți se vor gîndi de două ori înainte să mai taie sau să construiască ilegal.
@un.bolovan
Mulțumesc! Da, e o întrebare bună. Oare cum s-or fi dat autorizațiile de construcție? De fapt, în general, oare cum se dau autorizații de construcție la primăria din Bușteni? Ar fi interesantă o poziție oficială a primăriei, în legătură cu încadrarea acelor terenuri, în special în raport cu limita PNB.
@Camelia
E îmbucurător că lumea s-a implicat și se implică în continuare. Parcă acum au fost mai mulți ca niciodată. De obieci erau doar 2-3 persoane care ziceau sau făceau ceva.
un.bolovan
Jan 28, 2015 @ 10:25:17
Primaria nu a precizat nimic legat de PNB, a spus doar ca acel teren are categoria de folosinta curti – constructii. Garda de Mediu a spus ca este in PNB. Astea au fost spuse legat doar de terenul cu copacii marcati.
Hello, Busteni!
Jan 28, 2015 @ 12:25:02
Eu spun ca numai prin exemplul personal se pot aduna oameni si schimba niste lucruri. Macar la nivel de informatie virtuala si este un mare pas inainte. Facebook a avut si are in continuare un rol f important, pentru ca de acolo a plecat totul. A aflat enorm de multa lume ce se intampla prin Busteni. Si sunt sigur ca multi stiau si stiu in continuare ce se intampla. Doar ca acum a iesit mult mai evident la suprafata. Oamenii se tem in continuare, asta e un lucru cert. Inseamna ca lucrurile nu sunt absolut deloc in ordine prin Busteni. Iar ceea ce se intampla la Caminul Alpin arata foarte bine ca sistemul nu functioneaza in parametrii normali. Iar ce se face la Caminul Alpin este impotriva locuitorilor si naturii.
Camelia
Jan 28, 2015 @ 13:03:28
Hello buşteni, da’ de ce se tem oamenii, cine răspândeşte teroarea?
Camelia
Jan 28, 2015 @ 13:04:03
Buşteni; scuze pentru minusculă, mi-a scăpat aşa.
mamsaturat
Jan 28, 2015 @ 19:20:48
Eu n-aș numi-o “teroare” 🙂 , dar o teamă la nivelul populației există și eu zic că e și întemeiată într-o anumită măsură. Cît despre cine, răspunsul ar fi mafia locală, deși “mafie” e cam mult spus. Mai degrabă o clică. O gașcă de șmecherași, care au impresia că orașul le aparține.
TEODOR BARBURA
Feb 01, 2015 @ 23:04:55
PADURARII N-AU INTERNET SI ORICUM NULE PASA DE CELE SCRISA MAI SUS ,SA TAIAT SI SE TAIE IN CONTINUARE DEOARECE AU UNDA VERDE DE LA GUVERN SI JOS AU PROTECTE DE LA MILITIE ,TOTI I’S UNA ,SI FLAGELUL ESTE O GENERALITATEA INTALNITA IN TOATE PADURILE ROMANIEI .
mamsaturat
Feb 02, 2015 @ 07:50:57
S-a mai tăiat recent în zonă? Ar fi culmea nesimțirii! Înțelesesem că defrișările fuseseră sistate. Sau vă refereați la tăierile din România, în general? Asta, din păcate, e adevărat…
Cît despre poliția locală din Bușteni, ei nici măcar numele de miliție comunistă nu-l merită. Sînt doar o grupare de oameni care pun slujirea primarului deasupra legilor țării și a interesului public. O rușine pentru uniformele pe care le poartă. “Infractorii” de care se ocupă ei sînt cei care îndrăznesc să treacă strada pe trecerea de pietoni, în loc de pasarelă. Că la Bușteni așa e acum, dacă treci pe trecerea de pietoni ești nesimporc. Se uită polițaiul urît la tine dacă nu ocolești jumătate de kilometru, ca să treci pe pasarelă. Cu asta se ocupă “poliția” din Bușteni, în timp ce infractorii adevărați își fac de cap, în văzul tuturor. În realitate, orașul Bușteni nici nu are poliție. De fapt, nu avem nici primar. Și nici consilieri locali. E un oraș al borfașilor și tot ce înseamnă instituție publică locală e în slujba borfașilor. Dar, oricum, ceea ce s-a scris pe Internet nu cred că era pentru “milițieni” și nici pentru “pădurari”, deci contează mai puțin dacă lor le pasă sau nu le pasă. Contează ce vor face cei de deasupra lor. Deocamdată, Ministerul Mediului, deci Guvernul, a spus că s-a tăiat ilegal. Cel puțin din informațiile pe care le-am aflat pînă acum. Nu știu dacă a apărut ceva nou între timp.
un.bolovan
Feb 04, 2015 @ 21:21:25
Momentan nu s-a mai taiat nimic, sper sa ramana asa. Dar din cate am auzit, proprietarul terenului cu copacii marcati face demersuri sa intre in legalitate. A obtinut un certificat de urbanism de la primarie si incearca sa obtina si un acord de mediu. Nu cred insa ca-l va putea obtine nici usor si mai ales nici legal.
Terenul defrisat deja, unde au aparut vile face si el parte din Parcul Natural Bucegi. Daca la inceput puteam avea unele dubii acum este foarte clar. Din toate hartile posibile rezulta ca este in PNB, incluziv din cele de la UE – Agentia Europeana de Mediu, mai putin dupa cele ale Primariei din Busteni.
Dintr-un raspuns mai vechi de la Garda Nationala de Mediu, mai exact din septembrie 2014 si publicat astazi pe Buceginatura2000, rezulta clar ca toate acele vile au fost construite ilegal, fara acord de mediu de la A.P.M Prahova. Toate documentele mentionate in acel raspuns de la Garda de Mediu sunt obtinute doar de la Primaria din Busteni, fara nicio referire la vreun acord de mediu.
HelloBușteni
Feb 05, 2015 @ 22:24:55
Azi am fost acolo si e lniste si pace. M-am uitat si mai sus in padure sa vad daca mai sunt si alte marcaje dar nu am vazut nimic. In schimb sunt defrisari pe Valea Cerbului-Muchia Lunga.
marin juvete
Feb 06, 2015 @ 11:21:34
salut si felicitari pentru demersuri
In urma cu vreo 25 de ani,pe harta traseelor turistice amplasata parca in fata casei de cultura era un indemn,ce suna aproximativ asa:”nu lua cu tine decat imagini,nu lasa in urma decat umbra pasilor tai”…Uite cum vad eu lucrurile:din ’89 sau poate mai demult avem o realitate duala.Exista doua Romanii,una a noastra ,alta a lor,exista 2 Busteni-uri,unul al nostru(intre timp l-am/m-a adoptat),altul al lor,exista 2 PNB-uri,unul al nostru ,unul al lor.Intr-al nostru nu aruncam plastice,nu taiem copaci,nu intram marlaneste cu ATV-ul,nu pastem oile,nu scriem cu sprayul m–e Steaua(sau alta echipa),nu scrijelim copacii Nelu+Nuti=love..In PNB-ul lor se defrisaza in draci,se asfalteaza,se betoneaza si se construieste in spirit manelistic…Aud ca in alte tari daca tai un copac fara autorizatie poti merge la brutarie…
In zona dezastrul a inceput de prin 2012…Am scris un mail Primariei-fara raspuns.Am scris altul Administratiei-aceeasi mutenie.Nu sunt bloger,nici internaut insa cautand informatii despre limitele PNB am dat de blogul lui Adrian(in perioada cand se taia inca exista un afis-Limita PNB)…si la sfatul lui am scris din nou autoritatilor…Dar timpul s-a scurs cu repeziciune si in aceasta perioada s-a tot hacuit si s-a construit incat nu stiu daca lucrurile se mai pot indrepta..Din fericire exista si altii carora le pasa-(unbolovan si Adrian-RESPECTE) si mai multi vom fi mai puternici.
Pot sa iti trimit si tie raspunsul dat mie de catre autoritati, mai buna informare poate schimba atitudiniea oamenilor.Si decidentilor.
Multumesc si lasa o adresa de mail.
S-auzim de bine,
Marin Juvete
un.bolovan
Feb 06, 2015 @ 12:21:45
Domnule Juvete, raspunsul pe care l-ati primit de la autoritati este publicat integral pe Buceginatura2000 si pe Comunitatea Bucegilor, oricine il poate citi, cum dealtfel cred ca deja au facut-o multi. In comentariul meu anterior, la acest articol, cred ca am spus clar ce rezulta din acel raspuns de la Garda de Mediu, nu am sa repet.
Ceea ce mi se pare important in acest moment este sa fim cat mai multi care sa luam o atitudine impotriva actiunilor ilegale desfasurate in Bucegi. Cu cat vom fi mai multi, cu atat mai bine. De unul singur nu poti face nimic sau aproape nimic. In fata autoritatilor conteaza sa nu fie unul singur care ia atitudine. Poti ignora o persoana, doua, poate si trei. Dar deja cand se aduna un numar mai mare, autoritatile nu ne mai pot ignora. E drept, asta preasupune un pic mai mult decat sa scriem pe net, pe bloguri sau pe FB.
Cred ca multi gandesc in acest fel, multi din Busteni ar avea ceva de spus dar se tem de represalii. Insa din momentul in care suntem mai multi, aceste represalii devin aproape imposibile. Si mai cred ca pe masura ce ne vom arata mai multi impotriva acestor ilegalitati si altii ni se vor alatura.
mamsaturat
Feb 07, 2015 @ 11:30:18
@ Marin Juvete
Foarte bine zis. Este important ca noi să ne luptăm pentru România noastră, fiecare cum poate. Dacă fiecare dintre noi va face puținul pe care îl poate face, atunci lucrurile vor începe să se schimbe.
Răspunsurile pe care le-ați primit le-am luat și eu între timp de pe Internet și le-am studiat.
mamsaturat
Feb 07, 2015 @ 11:32:46
Dacă te uiți numai pe răspunsul acela de la Garda Națională de Mediu, așa, scos din context, poți chiar să rămîi cu impresia că tăierile s-au făcut legal… 🙂 Dar dacă ne uităm și pe alte documente, nu mai pare chiar așa de legal. Din ce am văzut, toată lumea zice că acolo e parc natural, mai puțin primăria, care zice că nu e și că are și documente în acest sens. Ceea ce mi se pare interesant. E ceva ciudat în acel răspuns… De exemplu, de ce a cerut garda informații în legătură cu limita parcului de la primărie și nu la administrația PNB sau de la București? Că parcul natural nu e al primăriei. Din ce înțeleg din răspunsul dat de gardă, “adevărul absolut” despre limita PNB se regăsește într-un… proces verbal din… 2011? Iar felul în care primăria încearcă să justifice acele tăieri, după mine, aduce mai mult a prostire în față. Cu cît aflu mai multe despre acest subiect, cu atît complicitatea lor cu cei care au tăiat pădurea începe să devină mai clară.
mamsaturat
Feb 07, 2015 @ 11:36:40
Nu m-ar mira nici ca tăierile de pe Muchia Lungă să nu fie 100% legale. De fapt, nu s-a tăiat numai de pe Muchia Lungă, ci și pe cealaltă parte a Văii Cerbului, în parcul natural. Acolo chiar nu văd cum ar putea fi 100% legal, mai ales la felul grosolan în care s-au făcut acele exploatări, cu distrugerea potecilor și așa mai departe. Iar Muchia Lungă, chiar dacă nu este în parc, face, totuși, parte din situl Natura2000, deci și acolo este arie protejată. Mai puțină lume știe acest lucru, dar situl Natura2000 se extinde destul de mult în afara Parcului Natural Bucegi, peste Muchia Lungă, intrînd mai mulți kilometri pe Valea Azugii (acoperă inclusiv cei doi clăbuceți de pe dreapta văii). De-asta eu am îndoieli și în privința legalității tăierilor de pe Muchia Lungă.
un.bolovan
Feb 07, 2015 @ 11:36:43
Sa nu uitam un aspect important: Ocolul Silvic Ever Green din Plopeni este cel care a emis autorizatia de taiere acolo unde s-a defrisat. Acelasi ocol a marca ILEGAL si copacii a caror taiere a fost oprita deocamdata.
HelloBușteni
Feb 07, 2015 @ 14:39:25
Ieri dupa un nou apel la 112, in legatura cu un transport de pe Valea Cerbului, mi s-a spus ca este legal. Lor le apare legal dar sunt sigur ca nu e chiar totul legal. In alta zi a mai sunat cineva si tot legal era. Distrugerile astea legale sunt ciudate, nu?
mamsaturat
Feb 08, 2015 @ 09:57:32
Din punctul lor de vedere, “legal” înseamnă să apară în baza de date. Adică să fie un transport înregistrat. Însă pot fi și alte aspecte de luat în calcul. Poate că au acte care le permit să taie, dar în ce condiții li s-au dat aceste acte? Cum se poate verifica dacă acolo se exploatează rațional sau haotic? Stă cineva să verifice ce fel de copaci au tăiat și cît de mulți? Cînd li s-a dat autorizație, s-a ținut cont că acolo e sit Natura2000, respectiv parc natural pe versantul drept? Au, oare, autorizație și pentru distrugerea drumurilor forestiere și a potecilor turistice? Și așa mai departe…
Radarul Pădurilor poate confirma doar ilegalitatea unui transport, nu și legalitatea absolută a tăierilor de păduri. Radarul e foarte bun împotriva găinarilor, cei care fură pe față, fără niciun fel de acoperire. Dar există și hoții mai sofisticate, cu măsuri de siguranță și păstrarea aparenței legalității. Pădurile de pe Valea Cerbului sînt, din cîte știu, administrate de Romsilva, deci probabil ei și-au dat acordul să se facă acele exploatări. Iar dacă ne gîndim ce mafie e la Romsilva…
Și mai e o problemă și cu legile din România. “Legal” înseamnă că e bine, doar dacă legea e făcută bine. Dar dacă legea e proastă, atunci faptul că se taie “legal” nu mai înseamnă mare lucru. Normal ar fi ca în pădurile din ariile protejate, dar și în pădurile din zone cu potențial turistic și valoare peisagistică deosebită, așa cum e cazul Văii Prahovei, să nu se facă exploatări de masă lemnoasă deloc. Pentru că dacă distrugem peisaje frumoase și poteci turistice, automat scade și potențialul turistic. Eu nu cred că cererea de cherestea e atît de mare în România încît să trebuiască să tăiem inclusiv în parcuri naționale sau în zonele montane cele mai vizitate din țară, cum e Valea Cerbului. Pădurile de acolo ar trebui protejate și “exploatate” din punct de vedere turistic, pentru frumusețea lor, nu pentru metrii cubi de cherestea.
BUŞTENI, BUCEGI. DEFRIŞĂRI ILEGALE, SUPRAFEŢE - Un Bolovan
Apr 09, 2015 @ 15:48:50
mamsaturat
Apr 24, 2015 @ 08:57:28
După cum spuneam un pic mai sus, Radarul Pădurilor e eficient doar în cazul găinarilor. Băieții care știu ce să facă fură în continuare fără niciun fel de problemă. Un reportaj scurt, dar interesant, pe tema asta:
http://observator.tv/social/radarul-padurii-nu-detecteaza-furtul-150676.html
Despre cum e posibil să furi lemn și, în același timp, totul să pară legal. În România, multe lucruri care par legale la suprafață sînt, de fapt, ilegale. De-asta, în general, cînd lucrurile par dubioase, e bine să încerci să sapi mai adînc și să nu te mulțumeși cu primul răspuns pe care îl primești de la “autorități”.
HelloBușteni
Apr 24, 2015 @ 11:01:14
Azi 24 aprilie 2015. Copacii de la Caminul Alpin sunt “inca” acolo. Si sunt asa de frumosi! Ma bucur enorm de fiecare data cand trec pe acolo.
mamsaturat
Apr 24, 2015 @ 12:30:58
Așa e. Nu știu ce fel de om trebuie să fii ca să tai niște copaci așa de frumoși. Pădurea de fagi de acolo mi-o amintesc încă de cînd eram la grădiniță și mergeam în plimbare pe drumul forestier cu părinții. Pe vremea aceea exista și poiana frumoasă de la baza pîrtiei Kalinderu, unde erau niște bolovani uriași. Îmi pare rău că nu mai am poze de atunci, măcar alb-negru.
Am fost și eu de curînd pe la Căminul Alpin și n-am mai văzut nimic suspect. Să sperăm că pădurea va rămîne așa cum e, pentru mulți ani de acum înainte. În schimb, am observat că se întîlmplă ceva dubios pe pajiștea din spatele școlii. A apărut un fel de îngrădire, ca și cum ar vrea cineva să construiască ceva. E o poză și pe Ziar de Bușteni, dar nu-mi dau seama încă despre ce e vorba. Ar fi culmea să fi vîndut primăria și terenul acela…
HelloBușteni
Apr 25, 2015 @ 10:56:17
Am inteles ca acolo se vor construi doua blocuri sociale ca cele din zona Urlatoare.
mamsaturat
Apr 25, 2015 @ 11:54:06
Păi și altă locație nu găseau? Chiar în halul ăsta au ajuns, să rupă o bucată din curtea școlii? Acolo se mai jucau copiii… Ce tîmpenie! Nu știu, ăștia de la primărie parcă gîndesc cu picioarele. Zici că sînt handicapați. Parcă aleg intenționat cele mai cretine locații pentru construcții… Au concesionat și au vîndut atîtea terenuri aiurea, iar acum distrug pajiștea aceea cu iarbă, că probabil or să spună că nu mai au loc de contrucție în oraș. Deși cred că locuri sînt. Mare porcărie. Și mai sus de telecabină la fel, au distrus zona aceea, partea de sus a drumului care duce spre pădure. Doamne, ce retardați! Ăștia nu pot înțelege conceptul de “spații verzi”.
mamsaturat
Apr 25, 2015 @ 12:10:36
Ce mi se pare foarte greu de suportat în legătură cu indivizii care ne conduc orașul e că, pe lîngă faptul că sînt niște hoți, niște borfași tot timpul cu mintea la furat, mai sînt și inimaginabil de proști. Și nu e numai prostie, ci și un fel de ghiolbănie, meltenism, sînt niște oameni lipsiți de orice fel de simț estetic.
Sînt curios cine o fi venit cu ideea să se facă blocuri acolo. Ce minte “luminată” de la primărie a regurgitat această idee.
HelloBușteni
Apr 25, 2015 @ 17:21:26
http://www.primaria-busteni.ro/chestionar-privind-strategia-de-dezvoltare-locala-integrata-a-orasului-busteni-2016-2020/
un.bolovan
Apr 25, 2015 @ 18:59:51
Mda, nici o intrebare in chestionar de clorinarea apei. Sunt lucruri atat de generale, nici nu prea ai ce sa spui. Evident, se adreseaza localnicilor 🙂 🙂
Astia daca mai raman la conducerea orasului vor rade tot. Pe modelul de la Caminul Alpin vor creste vile fara numar in Abruptul Prahovean, apoi sau in paralel in Baiu. Blocuri, de asta e nevoie la poalele Bucegilor, de cat mai multe blocuri. Ma mir ca nu fac si un zgarie nor cu 50 de etaje sau poate 100. Iesi pe geam si esti la Cruce. Mai ramane doar un mall la Babele cu tot cu mici, bere si seminte.
mamsaturat
Apr 25, 2015 @ 19:09:12
@HelloBușteni
Știu chestionarul, dar cred că e mai mult o mimare a interesului față de opiniile cetățenilor. Cred că, în realitate, îi doare în cot de ce credem și ce vrem noi. Fac sondaje doar ca să nu se poată spune că nu comunică deloc cu cetățenii. Păi numai pe problema cu clorinarea, dacă le păsa cu adevărat de ceea ce vor cetățenii, au avut, de vreo 2-3 ani încoace, nenumărate ocazii să schimbe ceva. Dar n-au făcut nimic. Nici măcar niște minime explicații n-au fost în stare să dea, în legătură cu decizia de a băga clor în apă. Deși li s-au cerut public. Așa că…
De fapt, acel chestionar nici nu sînt sigur că este oficial. Că site-ul oficial al primăriei din Bușteni e altul. Acesta cu primaria-busteni-punct-ro era, dacă nu mă înșel, un site neoficial, axat mai mult pe partea de propagandă. De-alea siropoase, gen “Dragă Emanoil Savin…” 🙂
Între timp m-am interesat și de contrucția din spatele școlii, mai precis din curtea școlii, și se pare că așa este, se vor face 2 blocuri!! Încă nu-mi vine să cred că s-a luat o asemenea decizie aberantă. Și mai urmează și altele. Vin defrișările pentru proiectul cu clorinarea, cu deschiderea de șantiere în Parcul Natural Bucegi și crearea de noi drumuri prin pădure, demolări și tăieri de copaci la intrarea pe Nestor Ureche, unde am înțeles că se face un nou supermarket, cred că deja al 17-lea sau al 18-lea din oraș, apoi mai vor să reabiliteze și drumul forestier de pe Zamora, probabil cu bani de la nașul Dragnea și… tot așa. Plus multe altele despre care nici nu știm încă. Vom afla în momentul în care se vor întîmpla. Poate ar trebui să le dăm și noi un chestionar celor de la primărie, ca să știm din timp ce bizarerii ne mai așteaptă.
mamsaturat
Apr 25, 2015 @ 19:11:32
@unbolovan
Exact, întrebările sînt puse la modul destul de general. Mai bine dădeau posibilitatea de exprimare liberă, pe orice subiect vroia fiecare.
un.bolovan
Apr 25, 2015 @ 19:12:55
Stiu, l-am completat si eu acum cateva zile, desi nu sunt din Busteni, dar da, imi pasa…
HelloBușteni
Apr 25, 2015 @ 21:31:32
Atunci sa facem noi un chestionar cu intrebari pe care sa le adresam primariei. Intrebari adunate de la oamenii din Busteni. De la tacutii locuitori ai orasului. Si eu am completat acel chestionar si tot asa asteptam si intrebarea despre clorinarea apei. Si nimic. Poate nu este asa de importanta aceasta clorinare in viziunea primariei.
BUŞTENI. DEFRIŞĂRI ILEGALE ÎN BUCEGI | Parcul Natural Bucegi
Oct 28, 2015 @ 16:13:25
BUŞTENI, BUCEGI. DEFRIŞĂRI ILEGALE, SUPRAFEŢE | Parcul Natural Bucegi
Oct 28, 2015 @ 17:58:00
Vilele construite ilegal la Căminul Alpin trebuie demolate | Parcul Natural Bucegi
Oct 28, 2015 @ 18:27:18