Defrişări. Autorităţile locale din Buşteni şi-au pus in gînd să radă vreo 3 hectare de pădure de pe Muntele Zamora. Bine, daca ar fi după ce şi-au pus ei în gînd, probabil ar fi tăiată toată pădurea. Dar, deocamdată, s-au făcut şi se fac demersuri pentru a le defrişa pe acestea 3. Motivul oficial este şoseaua Transbaiului, defrişările urmînd să lărgească drumul forestier deja existent sau, poate, să creeze o nouă variantă din acest drum, care să facă parte din viitoarea şosea (şosea despre care, atenţie, nu ştim încă sigur dacă se va face vreodată!). Din punctul meu de vedere, toată treba miroase a golănie ieftină (încă una, dintr-o lungă serie la Buşteni). Să explic, începînd cu diferenţa dintre normalitate şi anormalitate:
(1) Abordare de primărie normală, condusă de oameni normali, corecţi şi responsabili: “Deocamdată nu există garanţii că Transbaiul se va face vreodată, aşa că nu are rost să ne apucăm să defrişăm de acum. Aşteptăm întîi să vedem dacă se va face şoseaua – adică proiectul să fie definitivat, să avem toate aprobările şi să existe suficienţi bani alocaţi pentru a putea finaliza lucrările – iar abia în momentul în care sîntem 100% siguri că se va face, vom începe şi defrişările, dacă este cazul.”
(2) Abordare golănească, de primărie condusă în stil golănesc: “Lasă, frate, noi ne-apucăm să tăiem şi vedem după aia ce-o mai fi. Important e să tăiem pădurea ACUM!”
Sesizaţi diferenţa? O întrebare pentru edilii oraşului: Ce se întîmplă dacă voi tăiaţi pădurea acum, în ideea că e nevoie de aceste defrişări pentru şoseaua Transbaiului, dar şoseaua Transbaiului nu se mai face niciodată (lucru foarte probabil)? Care dintre voi va fi tras la răspundere? Şi a doua întrebare: de ce sînteţi atît de disperaţi să defrişaţi pădurea de pe Zamora, indiferent de motiv? “Trebuie să tăiem pădurea pentru că trebuie să facem pîrtie de schi fond!… Ce?… Nu mai trebuie pîrtie de schi fond? Nu-i nimic… ăăă… trebuie să tăiem pădurea pentru că vrem să facem şoseaua Transbaiului!” Iar dacă o să pice şi asta cu Transbaiul, veţi găsi, imediat, un alt motiv. Schimbaţi motivele ca pe şosete, dar scopul rămîne mereu acelaşi: defrişarea pădurii de pe Zamora.
Iluminat public pe drumul forestier. De vreo lună, o lună şi ceva, dacă te uiţi seara (cîteodată şi dimineaţa) spre Zamora, se văd nişte luminiţe în pădure. Prima dată am crezut că poate sînt farurile de la maşina unor hoţi de lemne, parcată în drum, dar apoi am văzut că “maşina” era “parcată” în acelaşi loc în fiecare seară. După care am început să văd şi alte luminiţe în pădure. Una, două, trei, patru, cinci… multe luminiţe! Cam la aceeaşi distanţă una de alta, urmînd, parcă, traseul drumului forestier. Ce-o mai fi şi asta? În aşteptarea unor explicaţii, o să mă limitez la a pune cîteva întrebări:
- (1) A început primăria Buşteni să monteze stîlpi de iluminat public pe drumul forestier? Dacă da, de ce? Sau luminile au fost puse acolo de vreun şmecher, cu de la sine putere?
- (2) Dacă este iniţiativa unui şmecher, atunci cine i-a dat aprobarea să instaleze becuri pe drumul forestier? Ştiu că pădurea e proprietate privată, dar mai ştiu şi că drumurile forestiere, în sine, nu sînt proprietate privată. Şi chiar dacă ar fi proprietate privată, nu cred că poţi să te apuci, proprietar fiind, să montezi becuri prin pădure, aşa, după cum te taie capul.
- (3) Dacă primăria a pus lumini pe drumul forestier, atunci care este scopul? Drumul forestier Zamora nu este DN1, să fie circulat de mii de maşini în fiecare noapte. Cine merge cu maşina pe acel drum atît de des, încît să fi fost nevoie de iluminat public?
- (4) A montat primăria aceşti stîlpi exclusiv pentru confortul celor 2-3 “cetăţeni” care au proprietăţi în golul alpin?
- (5) Intenţionează primăria să se ducă cu iluminatul public pînă în golul alpin? Este, totuşi, vorba despre un drum de 7 kilometri, deci mai lung decît Buşteni şi Poiana Ţapului, puse cap la cap.
- (6) Cine plăteşte factura la electricitate pentru acele becuri care stau aprinse noapte de noapte? Primăria? Din bani publici?
Sper să nu mi se răspundă şi acum că e pentru şoseaua Transbaiului. Nu de alta, dar, în principiu, ordinea firească a lucrurilor e ca întîi să asfaltezi, iar abia apoi să rezolvi şi cu stîlpii de iluminat. Şi, oricum, dacă ar fi pentru şoseaua Transbaiului, nu ar avea sens să aprindă luminile încă de acum, în fiecare noapte. Aşadar… cine a pus becuri pe drumul forestier Zamora şi de ce?
berberu
Mar 30, 2013 @ 09:41:32
Ceea ce semnalezi dumneata, d-nule MAMSATURAT, trebuie privit in contextul mai larg al Autostrazii Comarnic-Brasov. Dupa ce am inteles eu din schitele de traseu, pe valea Zamorei autostrada intra intr-un tunel sau sir de tunele ce tine pana la Valea Fetii. Adica exact cum visai Dumneata cind respingeai idea largirii DN1 prin BUSTENI. Asta presupune utilaje grele si organizari de santier mari (citeste teren DEFRISAT). Pe unde crezi ca o sa vina utilajele si transporturile grele necesare? Pe DN1? Asta e deja aglomerat! Aduse pe CF, dupa care tranzitate pe sub ferestrele cetatenilor din Zamora? Se revolta astia si blocheaza drumul! Cred ca nici Primarului nu-i convine. Daca exista insa TRANSBAIULUI, o mare parte din pb. de logistica ale santierului autostrazii se rezolva. Ca sa nu mai zic de pb. celor ce si-au facut cabane prin BAIULUI.
Dar, mai ales, cred ca cineva vineaza bani din expropieri…….
Oricum, daca incepe in toamna asta santierul autostrazii, linistea cetatenilor din Zamora s-a terminat pe vreo cel putin 3 ani; or sa fuga si turistii din pensiuni. Eu, daca as locui acolo, m-as gindi sa investesc intr-o circiuma, pentru santieristi. Sa-si cumpere bietii oameni bere la PET.
mamsaturat
Apr 01, 2013 @ 10:49:17
Nu “visez” la acea variantă, dar nici nu pot fi de acord cu o şosea cu 4 benzi prin mijlocul oraşului, doar pentru că turistul român se crede prea boier ca să mai meargă din cînd în cînd şi cu trenul sau orice alt mijloc de transport în afară de maşina personală. Pentru că, după cum am mai spus şi în alte rînduri, cauzele aglomeraţiei de pe DN1 nu sînt numai unele pur obiective, ci mai ţin, în mare măsură, şi de mentalitatea oamenilor care vin la munte; sau de faptul că, în loc să se încurajeze construirea de hoteluri şi pensiuni, s-a încurajat construirea de vile de vacanţă, iar toţi cei care au vile de vacanţă se simt acum nevoiţi să facă naveta de la Bucureşti în weekenduri; sau de faptul că, deşi în ţară avem multe locuri în care poţi merge în vacanţă, fiţele sînt pe Valea Prahovei, iar unii oameni nu pot merge decît acolo unde sînt fiţele şi tot aşa.
Revenind la autostradă, părerea mea e că, cu cît merge autostrada mai mult prin tuneluri şi mai puţin pe la suprafaţă, cu atît mai bine, din mai multe puncte de vedere. Acum, şi tunelurile astea se pot face în multe feluri. Eu aş face o intrare în tunel undeva înainte de Sinaia, cu ieşire undeva între Sinaia şi Buşteni, apoi încă o intrare înainte de Buşteni, cu ieşirea între Azuga şi Predeal. Adică 2 tuneluri mari şi late, pe sub pămînt, ca metroul. Spaţiu există suficient în zonele dintre oraşe, deci nu ar fi nevoie ca intrările şi ieşirile să fie în zona împădurită. Pot fi şi în apropiere de cursul rîului Prahova, atîta timp cît autostrada nu taie oraşele în două.
Se găsesc pe undeva schiţele autostrăzii? Traseul actual eu auzisem că ar fi acela, cel mai prost, care trece fix prin oraşe, prin cartierul Zamora şi la cîţiva metri de castelul Cantacuzino. Şi probabil că da, interesele unora legate de expropieri sînt destul de mari şi de aceea traseul autostrăzii va trece pe unde “trebuie” să treacă, nu pe unde ar fi mai bine.
Dar becurile din pădure, pentru că de acolo pornise discuţia, nu cred că au legătură cu autostrada. Contractul pentru autostradă nici măcar nu a fost atribuit, iar astea cu “ne-apucăm la toamnă şi va fi gata în 2 ani” sînt poveşti. Deci eu zic că becurile nu au nicio legătură cu vreun viitor şantier pentru autostradă. Mai ales că şirul de lumini începe de undeva din aproiere de castel şi merge spre locul unde era fosta groapă de gunoi a oraşului. Iar, dacă mă gîndesc mai bine, acea porţiune nici nu face parte din şoseaua Transbaiului, care ar intra în pădure, nu dinspre Buşteni, ci pe varianta dinspre Poiana Ţapului. Deci explicaţia e alta.