Pentru cine nu e la curent cu ultimele proiecte initiate de Primaria Busteni, o scurta descriere: viitoarea sosea dintre Busteni si Rasnov ar urma sa fie construita in prelungirea DC 132 (Busteni – Gura Diham), trecind pe la Gura Diham, Saua Baiului si apoi sa se uneasca, undeva in apropiere de cabana Diham, cu un drum similar ce vine dinspre Rasnov. Il numesc “sosea” pentru ca se vrea a fi un drum modernizat, deci cu asfalt, care ar trebui sa suporte un trafic destul de intens.
Desi primarul Busteniului pare foarte mindru de acest proiect, construirea unui nou drum intre Busteni si Rasnov, pe la Gura Diham, este, in opinia mea, o mare mizerie. Opinie pe care o sa incerc sa o argumentez cit mai in detaliu.
Atunci cind ne propunem sa apreciem valoarea unui asemenea proiect, primul lucru pe care ar trebui sa il facem este sa inventariem beneficiile si costurile. Adica plusurile si minusurile, ce cistigam si ce pierdem. Iar ecuatia este simpla: beneficiile trebuie sa fie mai mari decit costurile. Daca aceasta conditie nu este indeplinita, proiectul trebuie abandonat. In plus, obligatia de a demonstra ca beneficiile depasesc costurile le revine initiatorilor proiectului – in cazul de fata, Primaria Busteni.
BENEFICII
In cazul noului drum Busteni – Gura Diham – Rasnov sint oferite, cel putin din cite am vazut pina acum, urmatoarele justificari (daca sint si altele, as fi curios sa le aflu):
– va fi fluidizata circulatia pe DN1
– o sa putem ajunge de la Busteni la Rasnov in 20 de minute
– se va dezvolta turismul
Circulatia pe DN1. In prezent, fluidizarea circulatiei pe DN1 pare sa fie principalul motiv invocat ca justificare pentru construirea soselei Busteni – Gura Diham – Rasnov. Ar fi insa citeva probleme… In primul rind, “solutia” propusa de Primaria Busteni este, pur si simplu, ineficienta, iar efectul ei va fi nesemnificativ. Existau si exista alternative mai putin costisitoare, mai eficiente si care ar produce mai putine pagube. Pe linga asta, problema aglomeratiei de pe DN1 nu este problema orasului Busteni, care are alte prioritati, ci a ministerului transporturilor.
Scurtatura spre Rasnov. Chestia asta cu “20 de minute de la Busteni la Rasnov” este un pic cam gogonata… Dupa cum am mai scris pe blog, distanta dintre Busteni si Rasnov este de vreo 20 de kilometri, insa in linie dreapta! Pe sosea, cu serpentine, urcusuri si coborisuri, vor fi vreo 30-35 de kilometri. Ca sa faci 30 si ceva de kilometri in 20 de minute, ar trebui sa ai o viteza medie de peste 90 km/h! Cred ca si lui Titi Aur, in zilele lui bune, i-ar fi greu sa scoata un asemenea timp! Mult mai realista ar fi o estimare undeva pe la 40-45 de minute, daca luam in calcul si faptul ca aceasta sosea va fi destul de circulata. Ori, in prezent, deja se poate ajunge de la Busteni la Rasnov in mai putin de o ora, pe varianta Busteni – Predeal (DN1), Predeal – Rasnov (DN 73A), deci cistigul ar fi nesemnificativ.
Dezvoltarea turismului. Asfaltarea DC 132 (Busteni – Gura Diham) ar avea sens din punct de vedere turistic, insa continuarea asfaltarii pe portiunea Gura Diham – Diham nu prea are. Nu am auzit sa existe proiecte turistice concrete pentru zona Diham, care sa aiba nevoie de aceasta sosea. Toate proiectele imaginate in ultimii ani, de la pirtii de schi pina la telegondola Valea Cerbului – Omu, ar putea fi deservite de DC 132, fara sa mai fie nevoie de asfaltare dincolo de cabana Gura Diham. Trebuie sa mai tinem cont si de faptul ca soseaua Busteni – Rasnov va trece pe linga Parcul Natural Bucegi, deci e greu de crezut ca se vor putea dezvolta afaceri imobiliare, sau ca se vor putea construi mai multe hoteluri si pensiuni in zona. Iar daca vorbim de accesibilitate, drum spre cabana Diham exista deja, dinspre Rasnov, deci nu ar mai fi nevoie sa facem jonctiunea cu drumul dinspre Busteni.
COSTURI
Cind spun “costuri”, nu ma refer numai la bani, ci si la multiplele efecte negative pe care le va avea construirea acestui nou drum prin munti. Costurile, din punctul meu de vedere, ar fi urmatoarele:
– milioane de euro de la buget
– degradarea unei zone naturale deosebite
– poluare
– defrisari
– scaderea potentialului turistic
Investitie initiala de milioane de euro. La un standard de cost de 250.000 de euro pe kilometru (aproape imposibil de respectat), realizarea portiunii de drum Busteni – Gura Diham – Diham (partea prahoveana a soselei Busteni – Rasnov), in lungime de 7-8 kilometri, ne-ar costa vreo 2 milioane de euro. In practica, insa, s-ar putea sa se ajunga la costuri de peste 1 milion de euro pe kilometru, pentru ca relieful este “dificil” (mai ales in zona Gura Diham – Diham), ceea ce ar insemna o investitie initiala de 7-8 milioane de euro.
Costuri suplimentare. La investitia initiala se vor adauga, ulterior, costurile de intretinere (reparatii periodice, deszapezire etc). Daca lucrarile vor fi facute in bataie de joc, asa cum se obisnuieste in Romania (exemple sint cu carul), atunci reabilitarile vor fi dese. Iar asta inseamna bani in plus, deci costuri mai mari.
Degradarea unei zone naturale deosebite. Despre felul in care Primaria Busteni isi bate joc de Valea Cerbului, cot la cot cu turistii, am scris in articolul precedent. O sosea care sa treaca prin Valea Cerbului, pe la Gura Diham si cabana Diham ar avea multiple efecte negative asupra zonei, de la poluare, gunoaie si defrisari, pina la considerentele de natura estetica (nimeni nu vrea sa vada coloane de masini in mijlocul naturii).
Scaderea potentialului turistic. Din moment ce soseaua Busteni – Gura Diham – Rasnov va aduce in zona Valea Cerbului – Diham mai multa poluare, mai multe gunoaie, defrisari, iar la toate acestea se mai adauga si transformarea padurii in santier pe perioada lucrarilor, este clar ca potentialul turistic va scadea. Mi se pare o chestiune de domeniul evidentei, pe care, insa, marii “specialisti” de la Primaria Busteni par incapabili sa o inteleaga!
CONCLUZII
Argumentele in favoarea construirii soselei Busteni – Rasnov sint putine si neconvingatoare. Argumentele impotriva sint, cel putin in opinia mea, mult mai solide si cred ca Primaria Busteni ar trebui sa renunte la acest proiect si sa se concentreze pe problemele orasului, pentru ca sint destule. Iar daca nu renunta, cred ca oamenii de la primarie, in frunte cu primarul Emanoil Savin, au obligatia sa prezinte o argumentatie detaliata si convingatoare, in care sa justifice necesitatea de a construi o noua sosea intre Busteni si Rasnov.
PS : Daca vrea cineva sa-l vada pe primarul orasului Busteni, Emanoil Savin, vorbind, cu mindrie, despre noile proiecte ale primariei, poate urmari filmuletul de mai jos (sursa: MontanTV). Este vorba despre aceasta sosea intre Busteni si Rasnov, inca o sosea intre Busteni si Culmea Zamora, o telegondola intre Valea Cerbului si Omu – deci prin Parcul Natural Bucegi – plus alte citeva proiecte.
Lili
Oct 31, 2011 @ 08:07:43
Mai lasa-ne in pace cu analizele tale de trafic, cu tot ! Pai, daca io vreau sa ma duc la Moeciu, de ce sa nu ma duc pe noua varianta Gura Diham etc,? Daca plec din Comarnic, tu vrei neaparat sa ma duc pe DN1 si sa iau toate statiunile la rand, doar pt. motivele tale imbecile pe care le-ai expus mai sus? Pai, esti chiar dus, de tot, mai nenica! Orice drum facut, este bun facut si cine nu recunoaste aceasta, n-are decat sa intre in partidul “desteptilor”, asa cum este “proprietarul” sau cei care sunt in spatele “proprietarului” blogului acesta !
mamsaturat
Oct 31, 2011 @ 10:53:32
De ce sint motive “imbecile”? Pentru ca asa zice “Lili”?
“orice drum facut este bun facut” – asta este o timpenie. Chiar nu conteza deloc milioanele de euro cheltuite? Chiar nu conteaza deloc eficienta din punct de vedere al influentei asupra traficului? Chiar nu conteaza deloc faptul ca Romania are alte prioritati? Chiar nu conteaza deloc efectele negative asupra mediului? Greseala de logica pe care o faci este ca iei in calcul doar efectele pozitive si le ignori complet pe cele negative.
Daca pleci din Comarnic, pina la intrarea pe DC 132 tot pe DN1 trebuie sa te duci. Deci oricum ar fi, tot iei statiunile la rind, fie ca vrei sau nu. Iar dincolo de intrarea spre Gura Diham, pe DN1, mai treci doar pe linga Azuga, dupa care poti sa faci stinga pe DN 73A, inainte de Predeal, si sa mergi la Rasnov. Oricum, contributia celor care pleaca din Comarnic spre Moeciu la traficul de pe DN1 este nesemnificativa. Traficul de pe DN1 este aglomerat, in cea mai mare parte, din cauza bucurestenilor. Statiunea care provoaca cele mai multe probleme in trafic este Busteniul, din cauza trecerilor de pietoni, a stradutelor laterale si a parcarilor improvizate pe marginile DN1. Iar soseaua catre Rasnov nu are influenta asupra traficului prin Busteni, pentru ca nu este o ruta ocolitoare a orasului.
Cetateanul care suparaApreciaza
Nov 01, 2011 @ 10:52:19
Astazi dimineata am primit un e-mail care spunea cam asa
Dilemele unui angajat
• Vii dimineata tarziu – esti exemplu negativ.
• Vii punctual – ai venit sa-ti spionezi subalternii la sosire.
• Esti prietenos cu subalternii – vizezi popularitatea ieftina.
• Esti rezervat – te considera cu nasul pe sus..
• Iti lauzi subalternii – esti lingusitor.
• Ii critici – faci pe nebunul.
• Te intereseaza munca subalternilor – esti bagaret.
• Nu te intereseaza – nu ai habar de probleme.
• Faci sedinte – esti sedintoman.
• Nu tii sedinte – lucrezi in secret.
• Daca esti tanar – n-ai experienta.
• Daca esti mai in varsta – esti depasit.
• Stai seara tarziu – faci pe lucratorul supraaglomerat.
• Pleci punctual – nu-ti dai interesul.
• Te consulti cu colegii – nu esti in stare sa iei decizii.
• Nu te consulti cu colegii – vrei sa tii totul in mana.
• Spui bancuri – esti neserios.
• Nu spui bancuri – esti plictisitor.
• Pleci in concediu – nu te intereseaza soarta firmei.
• Nu pleci in concediu – iti pazesti scaunul.
• Insisti asupra problemelor tale – esti incapatanat.
• Cedezi – esti moale.
• Ai succes – ai avut noroc.
• Ceva nu merge bine – bineinteles era de asteptat.
• Trimiti oamenii la cursuri – vrei sa-i indatorezi.
• Nu-i trimiti la cursuri – nu lasi pe altul sa se ridice.
• Vii cu idei noi – esti fantasmagorist.
• Nu vii cu idei noi – esti refractar fata de tot ce-i nou
Ei bine aceste dileme se aplica si aici si asi mai avea ceva de spus. Pentru a transforma ceva avem nevoie de rabdare si perseverenta. Cand ne pierdem rabdarea facem greseli, insa nu renuntam la perseverenta.
Chiar daca nu ati inteles pana acum … Am ,, descoperit blogul ,, acum vreo 5 luni si l-am citit/consultat cu placere. Chiar l-am recomandat unor,, slugoi,, pentru ca are interpretari pertinente, chiar daca nu sunt adevaruri absolute.
Comentatorii isi exprima opiniile pozitive sau negative, dar astazi ( 01.11 ) m-a intristat raspunsul, spun eu gresit, de a te pune la mintea lilianei. Cred eu, scopul declarat al mamsaturat este de a prevenii mizeriile orasului natal.
Deci draga LILI schimba fata canalul sau adopta si tu un limbaj decent ca vin acum alaegerile si in loc sa purtam niste discutii reale transformam blogul omului in unul cu injuraturi, si nu e cazul
mamsaturat
Nov 02, 2011 @ 10:47:31
Este adevarat ca tonul comentariului de la celalat articol a fost un pic mai dur, pentru ca a fost scris la nervi. Nu este stilul meu, in general sint destul de tolerant. Initial, chiar si Lilianei i-am raspus, zic eu, destul de civilizat, desi inca de la primul comentariu m-a etichetat drept “om care se oftica pentru ca nu a mai intrat in carti”. Insa sint de acord ca ar fi pacat ca discutiile de aici sa degenereze din punct de vedere al limbajului, asa ca imi insusesc critica si voi incerca sa am o alta abordare pe viitor.
PS: Bun si mesajul cu dilemele. Intr-adevar, se potriveste 🙂
Victor
May 19, 2013 @ 18:24:52
Un nou drum de la Busteni la Rasnov prin Diham ar scurta cu totul nesemnificativ actualul drum prin Predeal-Paraul Rece. Chiar n-are rost sa fie facut. Mai bine sa se rezolve alte probleme importante din oras.
Victor
May 19, 2013 @ 19:11:26
O noua editare: Cine zice de altu ca e imbecil ar face mai bine sa se uite pe harta (Google Maps), ca sa constate ca un drum de la Busteni la Rasnov nici macar n-ar fi mai scurt decat cel actual prin Predeal-Paraul Rece.