CIT DE SERIOSI SINT INVESTITORII?

          Spuneam in articolul precedent ca proiectul statiunii Zamora nu pare sa fie unul care ar putea genera profit. Oare investitorii si-or fi facut vreun calcul, or fi facut vreo analiza aprofundata a pietei turistice sau au de gind sa se arunce in aceasta afacere, pur si simplu, cu capul inainte (sau, mai bine zis, cu drujba inainte)?
          Desi ne prezinta planuri grandioase, impresia generala pe care mi-au lasat-o acesti asa-zisi investitori a fost una de neseriozitate. In primul rind, se razgindesc mult prea des: anul trecut spuneau ca nu defriseaza deloc, prin toamna anuntau investitii de vreo 300 de milioane de euro, in iarna domeniul Cantacuzino era scos la vinzare, iar acum, hodoronc-tronc, vin cu acest proiect de un miliard de dolari!
          In al doilea rind, par sa fie interesati de profituri marunte si rapide: in prezent, aceeasi oameni care vorbesc de investitii de un miliard de dolari, scot bani din taxa de vizitare a castelului Cantacuzino (20 de lei), dintr-o cafenea pe care au facut-o in curtea aceluiasi castel si, mai nou, organizeaza si nunti! Iar faptul ca ar fi dispusi sa vinda tot domeniul pe doar 36 de milioane de euro, in conditiile in care l-au cumparat pe vreo 30, spune multe. Deci vor sa faca o afacere de un miliard, dar, la o adica, s-ar multumi si cu 6 milioane din tranzactii imobiliare?
          In al treilea rind, proprietarii par sa nu isi cunoasca propriul domeniu. Pai numai ideea aberanta de a construi ditamai hipodromul pe versantii unui munte lasa impresia ca nici ei, nici proiectantii nu au fost macar o data in teren, inainte de a elabora planurile acestei statiuni.

          VOR PRIMI AUTORIZATII DE DEFRISARE?

          Un astfel de proiect nu va putea fi implementat decit cu largul concurs al autoritatilor romane, care, din pacate, sint foarte deschise la ideea de a pune la dispozitia oricui resursele naturale ale tarii. In mod normal, inainte de a-si da acceptul pentru orice fel de lucrari pe muntele Zamora, fie ca e vorba de constructii sau simpla defrisare a padurii, reprezentantii statului ar trebui sa faca macar niste minime verificari si analize. Sint investitorii seriosi? Au un plan bine pus la punct sau lucreaza dupa ureche? In ce fel de afaceri au mai fost implicati pe teritoriul Romaniei sau in alte tari? Ce garantii pot oferi ca, odata defrisata padurea, se va mai respecta ceea ce s-a stabilit initial? Este proiectul statiunii fezabil sau nu are prea mare legatura cu realitatea din teren? Care ar urma sa fie impactul pe termen lung? Si asa mai departe…
          Si ce se va intimpla in caz ca lucrurile vor iesi prost? De exemplu, sa zicem ca “investitorul” se apuca si taie citeva zeci sau sute de hectare de padure, dupa care “isi da seama” ca, din cine stie ce motive, statiunea nu mai poate fi construita asa cum se stabilise initial. Normal ar fi ca, daca un astfel de scenariu s-ar transforma in realitate, toate persoanele de prin institutii publice (Primaria Busteni, Ministerul Mediului, COSR etc), care au pus si vor pune umarul la demararea defrisarilor pe muntele Zamora, sa fie trase la raspundere, intr-un fel sau altul.
          Proiectul megaloman al statiunii Zamora, in forma in care se prezinta acum, probabil ca nu se va materializa niciodata. Din pacate, sint sanse destul de mari ca, in urmatorii ani, macar citeva hectare, daca nu chiar zeci de hectare de padure de pe acel munte sa dispara. Si asta in mare parte din vina autoritatilor de la noi, care, in loc sa reprezinte interesele cetatenilor, se comporta ca niste slugi ale companiilor private. Mi se pare rusinos ca anumite institutii publice, precum COSR sau Primaria Busteni, par sa-si fi facut o prioritate din a sprijini compania Zamora Estate in initiativa acesteia de a taia padurea.

Advertisements