ESTE JUSTIFICAT ENTUZIASMUL?

          Desi marea majoritate a reactiilor fata de acest proiect au fost negative, semn ca romanii nu sint chiar atit de prosti pe cit par uneori, au existat, totusi, si persoane carora le-a suris perspectiva crearii unei noi statiuni pe Valea Prahovei. Maximul naivitatii cred ca a fost atins de un schior, care deja se gindea sa se apuce sa stringa mii de semnaturi de sustinere pentru investitori, astfel incit acestia sa obtina autorizatiile si sa se poata apuca mai repede de treaba!
          Atunci cind investitorii promit ca “vor aduce Austria in Romania”, probabil ca unii oameni isi imagineaza o statiune asemanatoare cu cele din Tirol, cu zeci sau poate chiar sute de kilometri de pirtii. In realitate, lucrurile stau un pic altfel. In primul rind, limita superioara a domeniului Cantacuzino, adica tarlaua de 1000 de hectare de padure pe care investitorii vor sa o transforme in statiune de fite, este undeva in jurul altitudinii de 1500 de metri. Asta inseamna, printre altele, ca pirtiile vor fi scurte (sub 2 kilometri), iar altitudinea joasa va face ca stratul de zapada sa nu fie foarte consistent. Daca schita statiunii peste care am avut recent ocazia sa ma uit este reala, atunci asa-zisul “domeniu schiabil Zamora” ar avea cel mult 6-7 kilometri de pirtii, unele prea abrupte, altele prea scurte, majoritatea terminindu-se intr-o vale foarte ingusta. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca, spre deosebire de statiunile din Austria, unde, de multe ori, poti cobori pe schiuri pina la usa pensiunii, la pirtiile din ipotetica statiune Zamora se va putea ajunge doar pe o sosea care ar urma sa urce din Poiana Tapului, peste munte, pina undeva intre Busteni si Azuga. Deci destul de complicat… chiar si pentru cei care s-ar caza in zona rezidentiala a acestei statiuni.

          ESTE PROFITABILA INVESTITIA?

          Sa presupunem ca in statiunea Zamora ar veni, in medie, cite 1000 de turisti in fiecare zi a anului si fiecare dintre acestia ar cheltui, tot in medie, cite 200 de euro. Daca facem un calcul, obtinem o cifra de aproximativ 70 de milioane de euro anual (incasari), ceea ce inseamna ca investitia initiala ar putea fi acoperita abia dupa 13-14 ani. De profit probabil ca nici nu s-ar putea pune problema decit dupa vreo 20 de ani! Si asta in conditii ideale… Daca gindim realist, ne dam seama ca lucrurile pot merge mult mai prost: in 20 de ani se pot intimpla destule, se schimba guvernele si legile (doar e vorba de Romania), pot veni crize si fel de fel de alte evenimente neprevazute. Prin urmare, o asemenea investitie se poate transforma usor intr-un fiasco. Ceea ce, in mod normal, nu ar fi un lucru chiar atit de rau: sa vezi niste oameni putred de bogati care, in lacomia lor, incearca sa devina si mai bogati, dar ajung sa-si piarda pina si milioanele pe care le aveau, e intotdeauna distractiv. Din pacate, in cazul statiunii Zamora este vorba si de o padure, care ar urma sa fie macelarita, ca o consecinta a acestei aventuri financiare.

Advertisements